mandag 23. juli 2012

Håpløs romantiker....



Disse rosene kjøpte jeg i Sri Lanka, måtte kjøpe noe interiør ting;) Men, idag har jeg tenkt masse på følelser mine som jeg har. Og ja jeg må innrømme at jeg er en jente og en sucker for romantiske gester. Jeg elsker roser og jeg elsker romantikk. Elsker å se på romantiske filmer og drømmer meg bort. Rosene finner man i mange forskjellige farger og nyanser. Og alle farger og nyanser har en betydning.

Blomsterspråket kommer fra Persia, og ble til på det 15. århundre. Det kom til Europa tre århundrer senere, og hundre år etter det igjen, det 19., ble blomsterkodene populære og folk begynte å sende hverandre "hemmelige" koder og beskjeder ved hjelp av buketter og enkeltblomster. Blomstenes farge og antall har forskjellige meninger, så samtaler foregikk mellom elskere og venner uten at noen trengte si noe - blomstene skulle si mer enn 1000 ord (dette var altså før fotografiets stortid, for nå sier vi jo det samme om bilder. Haha.). Roser ble sett på som den perfekte måten å formidle følelsene sine, og er den klassiske og mest vanlige blomsten å gi noen for å uttrykke kjærlighet. Men altså: Det er fargen og antallet som tolkes av parten som mottar.

Rosenes Betydning

  • 1 rose du er alt for meg
  • 2 jeg vil reise bort med deg
  • 3 jeg vil treffe deg igjen og ha en fremtid med deg
  • 4 jeg akter deg høyt og takker deg
  • 5 jeg vil gjøre alt for deg
  • 6 jeg tror ikke på dine løfter
  • 7 jeg elsker deg
  • 8 jeg er din til døden
  • 9 jeg vil være alene med deg
  • 10 vil du bli min hustru
                                                                 Farger

Rosa jeg er forelsket i deg og er deg tro
rød jeg lengter etter deg
oransje jeg er din venn
mørkerød jeg venter på deg
fiolett jeg ønsker deg all lykke
gul du er solen i mitt liv
hvit jeg tror på din ærlighet og uskyld
  
En bukett med rød, blå og hvite blomster er ett frieri.


Men, nå lever jeg i et drømme verden, i en verden der ei jente blir båret på gullstol av den hun elsker aller mest her på jord. Og han forguder henne overalt på denne jord. Jeg tror på kjærlighet ved første blikk, men nå må ta med meg selv sammen før dette blir veldig klissete:) Men, ja jeg elsker roser og en dag skal jeg ha en hage fullt av roser av forskjellige farger og nyanser. Så kan jeg finne rosesaksen klippe noen stilker å sette dem i en vase og drømme meg bort med et glass vin:)


Ønsker alle en lidenskaplig uke:)

Published with Blogger-droid v1.6.5

0 Comments:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne en liten kommentar, for da blir jeg veldig glad:)