mandag 10. september 2012

Mobbing....



Ja, dette er vell et tema som blir tatt opp ved skolestart. Man hører det på tv og på radioen. Men, hvor mange med hånda på hjerte kan si at de prater med barna sine om mobbing. Hva er mobbing og hvor går grensen for mobbing???

Som barn ble jeg virkelig mobbet. Det var ikke mange mørkhudet barn på skolen, men jeg var blant en av dem og ble rett og slett mobbet for hvem jeg var. Husker veldig godt hvordan jeg prøvde å bli likt blant jentene i klassen men det var ikke lett. Jeg kunne bli banket opp på veien hjem fra skolen og fikk høre veldig mye verbalt. Jeg kom hjem gråtende og mor sendt melding til frøken. Da fikk jeg enda mer tyn ifra medelevene fordi jeg hadde "bislett" (sladret). Og jeg ville ikke ha stemplet som bisletut(sladrehank) fordi jeg hadde nok problemer å prøve å bli likt.

Hvor mange barn tror du holder ting for seg selv?? Som mamma selv har jeg klørne mine fremme hvis noe skjer med barna mine. Jeg ønsker ikke at mine barn skal oppleve noe av det jeg har måtte ha gått igjennom.

Så hva er definisjonen på mobbing og hvor går grensen fra å bli ertet til å bli mobbet???? Mobbing for meg er fysisk- altså spark slag, verbal- si ting som kan såre og utestenging- holde noen utenfor. Tror her at vi kan få mange forskjellige svar og definisjonen kan variere fra person til person.

Jeg oppfordre alle til å snakke med barne sine om mobbing, sett barna inni hvordan det kan oppleves å bli mobbet. Ved å ikke gjør noe, signaliserer man at mobbing er ok.


Ønsker alle en fin uke:)

2 Comments:

berit-ch said...

Du har så rett, Davina! Veldig aktuelt og svært viktig tema å snakke med barna om...OG voksne, for det skjer også mye som kommer inn under kategorien "mobbing" blant oss også...Både i nærmiljøene og på arbeidsplasser. Dessverre...
Ha en fin uke du også!
Berit :)

Filippa said...

Definisjonene på mobbing er ganske klar, verbale eller fysiske angrep som går over tid. Altså ikke enkeltsående sjeldene ting. Mobbing skal man ta på alvor og ikke minst snakke med barn om. Det er mange som ungår dette fordi det er et vanskelig tema.

Legg inn en kommentar

Legg gjerne en liten kommentar, for da blir jeg veldig glad:)